houden we in de gaten en zijn inpasbaar. Dit zonder de stip op de horizon, energieneutraal in 2040 te verliezen. 8 • De energieagenda inspireert en verbindt en vormt de basis om gezamenlijk (nog meer) werk te maken van de energietransitie op Schouwen-Duiveland. De energieagenda is een document door, voor en van de samenleving. De agenda levert een bijdrage aan de verdere bewustwording dat de energietransitie gevolgen zal hebben voor ons allemaal. Opzet en leeswijzer eerste eilandelijk energie-agenda De eerste eilandelijke energieagenda bestaat uit twee delen. Deel 1 het programma 2018-2023 en deel 2 een begeleidend visiedocument. Deel 1, programma, bestaat uit een projectenlijst. Concreet wordt in beeld gebracht wat, wie en wanneer gaat doen in de periode 2018-2023 om onze ambitie om in 2040 energie neutraal te zijn dichterbij te brengen. In de projectenlijst wordt een onderscheid gemaakt tussen projecten in uitvoering, geagendeerde projecten die nog opgestart moeten worden en projecten in onderzoek. Hiermee is duidelijk dat we in de komende 5 jaar serieus werk maken van onze ambities. De projecten kunnen echter niet los worden gezien van een bredere context. Zo is het belangrijk stil te staan bij een aantal vertrek- en uitgangspunten van de energieagenda en de vraag hoe we op weg gaan naar 2040. Hiermee bepalen we ook de plaats van de eerste eilandelijke agenda ten opzicht van de nog komende agenda’s. Dit is de reden dat de agenda wordt begeleid door een visie document. Het visiedocument is opgesteld onder verantwoordelijkheid van een breed samengestelde denktank (samenstelling zie voorwoord) en zo geschreven dat het een “aanpak” is van en voor de gehele samenleving. Het document is dan ook grotendeels geschreven in een actieve we vorm. We betekent in dit kader de bij de energietransitie betrokken partijen: overheid, inwoners, instellingen en ondernemers. De hoofdstukken 3.3 en 4 nemen iets meer afstand. Hoofdstuk 3.3. beschrijft de specifieke rol van de gemeente als “deelnemer” meer zakelijk. Daarmee is de energieagenda en het visiedocument vooral geen primair gemeentelijke beleidsnotitie. Een insteek die past bij een ontwikkeling waarbij de rolverdeling tussen overheid en samenleving sterk aan verandering onderhevig is. Een ontwikkeling waarbij minder overheid en meer samenleving en vooral het meer samen centraal staat. Hoofdstuk 4 is geschreven als aanbeveling en overweging van de denktank. Het waarom wordt hieronder bij de opbouw van de energieagenda nader uitgelegd. Het visiedocument 2018-2023 is als volgt opgebouwd. De marsroute naar een energieneutraal Schouwen- Duiveland vraagt niet alleen om een gezamenlijk en gedragen doel maar ook om een gezamenlijk en helder vertrekpunt. Dit is noodzakelijk om onze vorderingen te kunnen meten. In hoofdstuk 2 staan we dan ook stil bij relevante vragen als hoeveel energie gebruiken we nu, wat verwachten we te gaan gebruiken in 2040, hoeveel energie moeten we besparen en hoeveel energie is al duurzaam opgewekt? Op basis van hoofdstuk 2 weten we wat ons te doen staat. Vervolgens werken we in hoofdstuk 3 uit hoe we ons doel gaan bereiken. Eerst staan we stil bij wat de belangrijkste algemene vertrekpunten van de energieagenda zijn. Daarna gaat het document in op het thema samenwerking en de specifieke rol van de gemeente in de eerste eilandelijke energieagenda. De keuzes die we gaan maken met betrekking tot onze toekomstige energievoorziening hebben gevolgen voor het landschap. Omgekeerd zal het landschap randvoorwaarden stellen aan de manier waarop de energietransitie vorm gaat krijgen. Volgens velen is de energietransitie met stip de ruimtelijke opgave voor de komende jaren. In hoofdstuk 4.1. wordt hier nader aandacht aan besteed. Belangrijk uitgangspunt van de energieagenda is dat het bredere debat over energie en ruimte op Schouwen-Duiveland wordt gevoerd in het kader van de omgevingsvisie Buitengebied. Dit is de meest logische en aangewezen plek om de discussie over de energietransitie en ruimte verder op te pakken en uit te werken. Het debat wordt immers verbreed (inwoners) en geplaatst in een breder en integraal perspectief. Naast de sectorale energieagenda en de energietransitie worden ook andere belangen gewogen. Beleidsbepalende uitspraken over energie en ruimte worden gedaan in het kader van de omgevingsvisie Buitengebied. Ook de denktank heeft zich echter gebogen over het thema energie en ruimte en levert met de in hoofdstuk 4.2. opgenomen aanbevelingen en overwegingen een bijdrage aan het bredere debat in het kader van de omgevingsvisie.
Energieagenda
To see the actual publication please follow the link above