6 Naam initiatief Omschrijving trekker Planning Verwacht resultaat Uitbreiding windpark Roggenplaat In procedure is de uitbreiding van het windpark Roggenplaat (zeezijde) met 2 gelijksoortige windturbines als de 4 die er nu al staan als onderdeel van windlocatie Oosterscheldekering. E-connection Zeeuwind Medio 2019 in bedrijf 6 MW = 72 TJ Totaal opwekking totaal 1314 TJ Naam initiatief Omschrijving trekker Planning Verwachte besparing Besparing gemeentehuis Besloten is tot energiebesparing in het gemeentehuis. Deze zal meegenomen worden met de verbouwing die plaatsvindt in 2017-2018. gemeente Verbouwing en aanpassing 2017-2018 2018: 125.000 kWh 2019 ev: 250.000 kWh (0,9 TJ) Adaptieve regeling poldergemalen Waterschap gaat regeling poldergemalen aanpassen voor Duiveland, Prommelsluis, ‘t Sas en Zuidhoek waterschap 2017 170.000 kWh (0,6 TJ) Aanpassing rioolwaterzuiveringsinstallatie Door gebruik te maken van hybride blowers en nieuwe frequentieregeling van rwzi’s Westerschouwen, De Verseput en Mastgat waterschap 2018-2023 2023: 260.000 kWh (0,94 TJ) Totaal besparing 2,44 TJ Voor de uitvoering van de energieagenda zijn er ook enkele zaken die als randvoorwaarde opgepakt moeten worden. Communicatie Het behalen van het resultaat is afhankelijk van de inwoners, bedrijfsleven, instellingen en recreanten van onze gemeente. In eerste instantie hebben we de energieagenda opgezet met stakeholders op het gebied van energie of partijen die mogelijkheden hebben een flinke bijdrage te leveren aan onze opgave (bijvoorbeeld Zeeuwland, Waterschap, Rijkswaterstaat). Maar nu moet de boodschap ook over gebracht gaan worden aan de anderen. Het is dus belangrijk om de bewustwording ten aanzien van de energietransitie te vergroten. Daarnaast blijft het belangrijk om een ieder te informeren over de vorderingen die we maken op weg naar energie neutraal. Voor dit proces zal een communicatieplan worden opgesteld. Ruimtelijk De energietransitie heeft ook een ruimtelijke component. We moeten zorgvuldig zijn met de kwaliteiten van ons eiland en hier ook rekening mee houden bij de bepaling waar we welke ontwikkelingen van de energietransitie willen. Dit proces is nauw verwant aan het proces van de omgevingsvisie. Daarom wordt voor de ruimtevraag duidelijk de koppeling gelegd met de omgevingsvisie en de randvoorwaarden die uit dat proces voor de energietransitie gaan komen. Hier wordt ook de ruimte geboden aan burgers om te participeren. Uiteindelijk zal dit moeten gaan leiden tot een ruimtelijk handvat, of regeling die gehanteerd wordt bij projecten voor de energietransitie. Mocht het proces van de totstandkoming van de omgevingsvisie te kort zijn om aan de randvoorwaarden/keuzen een definitieve invulling te geven, dan zal dit als uitwerkingsproject erna opgepakt worden. Zolang dat kader er niet is, zullen we dus zorgvuldig om moeten gaan met het toestemming verlenen aan initiatieven met een ruimtelijke impact. Middels pilots kunnen we proberen voorwaarden toe te passen in de praktijk, zodat hier ervaring mee wordt opgedaan. Echter bij een dergelijke pilot zal het voorzorgprincipe gelden. Een dergelijke pilot kan immers veel landschappelijke impact hebben. Dergelijke pilots zullen dus goed en weloverwogen moeten worden op alle elementen die van invloed kunnen zijn op het landschap om uiteindelijk het besluit te nemen of een pilot wel doorgang kan vinden.
Energieagenda
To see the actual publication please follow the link above