Consultatie omgevingsvisie (archief)

Ruimte voor zonne-energie

 

Er komen steeds meer zonneparken in Nederland (weilanden of akkers met zonnepanelen). Ook wij hebben een aantal initiatieven. Duurzame energie, zoals  zonnepanelen is een belangrijk onderwerp voor de toekomst.  De gemeente onderzoekt momenteel de mogelijkheden om Schouwen-Duiveland in 2040 energieneutraal te maken, zonneparken kunnen daar een bijdrage aan leveren.

De vraag die we willen bespreken is onder welke voorwaarden we zonneparken willen toestaan?

 

Verwante artikelen

Deel

Reacties

  • SS
    GEEN grote zonneparken op Schouwen-Duiveland! Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan in Nederland naar mogelijke gevaren. Roken, asbest en kunstgras waren eerst ook niet gevaarlijk en bleek later toch gezondheidsproblemen op te leveren! Men wilt gewoonweg niet weten dat zonneparken schadelijk zouden kunnen zijn. In het buitenland heeft men het er over dat grote hoeveelheden zonnepanelen bijvoorbeeld ADHD en trombose kunnen veroorzaken bij kinderen agv de magnetische velden.
    30-8-2017 19:17:17
  • Een mini-camping moet omzoomd zijn met natuurlijke begroeing, dit moet zeker ook gebeuren met een zogenaamde zonne-weide, zodat de landschappelijke impact minimaal is.
    16-8-2017 17:13:44
  • WP
    Zonneparken zijn foei lelijk (kijk maar in de landen om ons heen). Je kan het ook niet wegsteken,want dan is er onvoldoende rendement. Als je dan iets wil,leg dan de daken vol agrarische gebouwen,wat dan wel ten koste van erfbeplanting zal gaan. . Is het een mooi gezicht op een burgerwoning? Neen,maar in de toekomst zal dat ook wel beter worden. Bij andere bouwaanvragen doet men vaak moeilijk,moet je hemel en aarde bewegen om vergunning te krijgen , maar bij zonnecollectoren mag blijkbaar alles,nog een halfje hier en een stukje daar. Mag een particulier dan geen zonnepanelen op z'n dak? Van mij wel ,maar wees dan ook net zo soepel/praktisch bij andere aanvragen! Bij gebruik van agrarische gebouwen,gaat er ook geen kostbare landbouwgrond verloren. Vergeet ook niet,dat het maar net kan omdat er heel veel subsidie naar toe gaat en dat zou niet nodig moeten zijn. Zonnepanelen "roekeloos" neerleggen gaat niet. Dan is er ook nog de actie asbest er af , zonnecollectoren er op , zou het zo kunnen zijn dat zonnecollectoren het nieuwe asbest wordt?
    4-8-2017 11:45:14
  • Daken van Schuren en opslagruimtes als eerste benutten en kijken met omwonenden wat geschikte locaties zouden kunnenbzijn. Zeker voorwaarden stellen aan de omvang van zon park.
    29-7-2017 10:38:11
  • Wim
    Zonnepanelen de toekomst voor Schouwen- Duiveland met de meeste zonne uren van Nederland! Faciliteer eigenaren van grote schuur daken en boeren bedrijven die het niet meer zien zitten en maar weer een boeren camping oprichten om uit nood hun inkomen wat op te zadelen . Investeren in zonnepanelen levert 24 maanden per jaar productie met minamaal onderhoud. Waar blijven de zonnepaneel boeren ??? Er bestaan al zonne energie Coöperaties ( Zoals EWZ1 Energie Werkt op Schouwen-Duiveland U.A.) Wel eisen stellen aan camouflages bij landschappelijk gebruik van grond Dus groen beplanting met hagen etc.( Landschap indeling ).
    25-7-2017 17:28:20
  • Gebieden aanwijzen voor zonneparken en daar alle bewoners van mee laten profiteren. Uiteraard wel met goedkeuring van mowonenden. Goed omheinen zodat er zo min mogelijk last is. Bebossing om een weiland heen en dat vullen met zonnepanelen. Wel goed informeren over evt. nadelen voor omwonenden. Subsidies aan particulieren en bedrijven voor het installeren van dakpannen die meteen zonnecellen zijn. Die platen op de daken vind ik zo lelijk...
    23-7-2017 15:40:37
  • Eerst daken van landbouwschuren meer benutten en niet midden in de polder tenzij het direct grenst aan de boerderij van de grondeigenaar en er geen andere omwonenden zijn. Tevens zou inpassing nabij dorp beter zijn dan in buitengebied ivm verbruikers.
    23-7-2017 13:04:03
  • Bij inpassing van nieuwe functies zoals zonneparken zou je kunnen kijken naar de structuur van het landschap zoals het was voor de ruilverkavelingen van na de ramp. Afgegraven dijken en dichtgeschoven waterlopen zouden (deels) hersteld kunnen worden en dienen als middel om een nieuwe functie goed in te passen en als dat nodig is ontoegankelijk te maken. Herstelde binnendijken kunnen ook bijdragen aan een fijnmaziger recreatief netwerk.
    18-7-2017 14:31:03
  • Bedrijfsgebouwen zoveel mogelijk benutten! Ben het met Jaap Jan eens.
    15-7-2017 8:47:05
  • Leo
    Stap 1 zou moeten zijn het gebruik van aanwezige daken, vooral de agrarische daken lenen zich hiervoor. De gemeente zou een actieve regie rol kunnen spelen, als een ondernemer geen interesse heeft kun je het dak ook 'huren'. Gebieden zouden moeten voldoen aan voorwaarden voor visuele vervuiling. Dus wel gebruik van bedrijfsterreinen, niet op dijktaluds.
    14-7-2017 11:06:58
  • Stimuleer volleggen van agrarische daken. Dat moeten vele hectares zijn waar al een bekabeling is dus gemakkelijk / goedkoop terug te leveren aan het stroomnet. Het kost ook geen extra hectares kostbare landbouwgrond. Lobby in den Haag dat grote stroomafnemers met grote daken ook gebruik kunnen maken van subsidie mogelijkheden iets wat nu niet kan en dus niet interessant om te investeren in zonne energie.
    25-6-2017 13:06:14
  • We zijn (een van) de zonnigste Provincie(s) van NL. Leg eerst het dijktalud vol met panelen, dan komen we al een eind. En stimuleer zonnepanelen op daken. Wellicht hoeven we om de doelstelling te bereiken dan geen weilanden vol te leggen, kunnen we die gebruiken voor natuurlijke en biologische landbouw. Misschien een idee voor een drijvend zonnepaneel-park in de werkhavens langs de Brouwersdam i.p.v. een extra leegstaand "vakantie"park
    24-6-2017 17:05:26
  • Landschappelijke inpassing moet wel voorwaarde zijn. Bovendien moet gestimuleerd worden dat mensen (eigenaren van grote schuren maar ook leinschaliger op woningen) ook zonnepanelen aanbrengen voor eigen gebruik.
    23-6-2017 12:07:59
    • @Anita de Vos: 100% mee eens.
      24-6-2017 8:10:33
    • @Anita de Vos: 100% mee eens.
      24-6-2017 8:10:33
U moet registreren/ingelogd zijn om te reageren
duivenland
2212