Stellingen toekomst van het toerisme

Voortdurend vernieuwen

 

 

    

 

Stilstand is achteruitgang, ook in de recreatiesector. De moderne recreant wil steeds sneller nieuwe dingen kunnen beleven en de vraag naar luxe neemt toe. Dit vraagt om vernieuwing en innovatie.

Met een groot deel van de verblijfsrecreatie gaat het goed. Er is vooral groei bij de hotels/pensions, toeristisch kamperen, particuliere verhuur en recreatiewoningen. Maar helaas blijft een niet onbelangrijk aandeel van de recreatiebedrijven achter en de kans bestaat dat deze op termijn niet meer vitaal zijn. Het gaat hierbij vooral om kleinere bedrijven die niet aan de kust liggen. Grotere bedrijven zijn over het algemeen vitaler. In de toekomst ontstaat volgens onderzoek een overcapaciteit in recreatiewoningen en standplaatsen. Dit moeten we in de gaten houden. Bestaande bedden verdwijnen immers niet zomaar. Vooral de oudere parken en bedrijven op mindere locaties krijgen hier last van. Teveel aanbod en een mogelijk kleinere toekomstige vraag, bijvoorbeeld naar recreatiewoningen, kunnen dus problemen gaan geven.

Voortdurend vernieuwen is dus vereist. Dit vraagt om een goed investeringsklimaat. Een investeringsklimaat waar vernieuwing wordt gefaciliteerd door passende, niet knellende regels en ondersteunende subsidiemaatregelen.

 

 

Het vraagt ook om creatieve ondernemers die echt willen innoveren. Hun uitdaging ligt in nieuwe bedrijfsconcepten en productdifferentiatie. En denk ook aan kruisbestuiving met andere sectoren zoals zorg, culinair/streekproducten en wellness/sport.

 

 

De vraag die we hier willen bespreken is of en hoe we kunnen meebewegen met de markt en permanent kunnen investeren in vernieuwing en kwaliteit.

 

 

Naast uw stelling horen wij graag uw verdere ideeën en reactie. Wat kunnen we volgens u het beste doen om onze verblijfsrecreatie te innoveren?

Mee praten kan door, onder de hieronder zichtbare stelling, een reactie te plaatsen in het discussievenster.

 

 

Verwante artikelen

Deel

Reacties

  • Stilstand is achteruitgang. We moeten blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden en zorgen dat de kwaliteit van het product toerisme steeds beter wordt: allen dan kunnen we blijven concurreren met andere toeristische gebieden.
    2-10-2017 9:32:42
U moet registreren/ingelogd zijn om te reageren
duivenland
2212